Pentru cititorii blogului

INVATA... ”Iti trimit o lumina, ca sa te imbratiseze cu iubire, Iti trimit o lumina, ca sa te aline cu iubire. Ca si tu sa iubesti, sa respecti si sa pretuiesti Acea fiinta unica ce tu insuti esti, Precum si fiecare fiinta a acestei lumi, Fiecare unica, fiecare s...peciala si fiecare mult iubita. Fie ca tu sa poti vedea bunatatea si frumusetea ta Reflectata oriunde ai privi, dar si in ochii celor care te privesc. Fie ca tu sa gasesti multumirea si uimirea copilareasca In fata darurilor pe care ni le ofera, din abundenta, Viata. Fie ca splendoarea fiintei tale Sa fie ghidul care sa iti calauzeasca limbajul, gandurile si actiunile. Fie ca durerea si frica cu care te-ai confruntat poate vreodata Sa se transforme in putere, intelegere si compasiune. Fie ca lumina fiintei tale sa radieze pace si armonie, Oriunde vei pasi si oriunde te vei afla. Fie ca fiinta ta sa cunoasca bucuria si fericirea, Facand din fiecare clipa o sarbatorire a vietii. Fie ca bunastarea si generozitatea ta Sa fie daruri pe care chiar tu insuti le impartasesti in jurul tau. Si fie ca bunatatea sufletului tau sa-i mangaie pe cei din jurul tau, ca un balsam vindecator, ca parfumul dulce al florilor. Fie ca tu sa ai parte de intregire, de sanatate si de bine, Si sa-i imbratisezi cu compasiunea ta si pe cei care sunt in suferinta. Fie ca lumina puritatii si perfectiunii tale Sa imprastie aburii discordiei, disperarii sau conflictului. Fie ca inteligenta si intelepciunea mintii tale deschise catre Infinit Sa-ti confere claritate, chiar si atunci cand lumea pare pierduta in confuzie. Fie sa cunosti si sa ai credinta in faptul ca esti perfect iubit, perfect ingrijit si perfect ajutat de catre Iubirea Infinita a Divinitatii - acum si intotdeauna. Fie ca sa ai cu adevarat parte de comoara fermecata a Recunostintei, care face ca totul sa devina Paradis. Si fie ca tu sa poti sa te opresti putin in fiecare zi, Ca sa-ti reamintesti aceasta binecuvantare. Prin care sa invoci adevarata splendoare a fiintei tale, Si sa oglindesti si tu, pentru ceilalti, splendoarea fiintei lor adevarate. Iti trimit aceasta raza de lumina, Ca sa vindece cu iubire, tot ceea ce este de vindecat.”Nota* Nicio terapie prezentata pe acest site nu inlocuieste vizita la medic,controlul medical si recomandarile primite .

vineri, 16 decembrie 2011

Mudre....


Cele 12 mudre ale zodiacului chinezesc

chakr1

MUDRA (sanskrita) poate fi definita ca modalitatea non-verbala de comunicare si exprimare proprie constand in gesturi ale mainilor si pozitii ale degetelor, exprimarea exterioara a “determinarii interioare”, sugerand suprematia comunicarii non-verbale asupra cuvantului rostit.
            Multe astfel de pozitii ale mainilor sunt folosite in sculpturile si picturile Buddhiste din India, Tibet, China,Tailanda, Coreea si Japonia, indicand celor credinciosi intr-o maniera simpla natura si rolul zeilor reprezentati.
            MUDRA sunt asadar gesturi simbolizand manifestarea divina. Sunt de asemena folosite de calugari in exercitiile spirituale sau in ritualul meditatiei si concentrarii, si se crede ca genereaza forte care invoca zeitatile.
            Un alt inteles interesant este dat conceptului MUDRA. Dezvaluie secretul celor 5 degete, fiecare deget incepand cu cel mare este identificat cu cele 5 elemente: - CERUL - VANTUL -FOCUL - APA -PAMANTUL.
            Unirea a doua degete simbolizeaza sinteza acestor elemente pentru ca se spune ca fiecare forma din univers este compusa din combinatia unica a celor 5 elemente. Contactul dintre elementele diferite creeaza conditii favorabile pentru prezenta zeitatilor in ritualurile practicate.de 
Cu toţii facem zi de zi nenumărate gesturi, cu mâinile ori cu diverse părţi ale trupului şi întrebuinţăm numeroase expresii faciale, pentru a ne exprima sentimentele, gândurile sau stările sufleteşti. Întindem mâna pentru a saluta sau a face cunoştinţă cu cineva, ridicăm braţul sau atingem pe umăr o persoană atunci când dorim s-o calmăm şi realizăm o mare varietate de gesturi când ne exprimăm artistic, prin muzică, dans sau teatru. Toate aceste gesturi specifice sunt metode convenţionale ce conferă cuvintelor, mişcărilor sau manifestărilor artistice o încărcătură aparte. Considerate banale mijloace de comunicare de către marea majoritate a oamenilor, aceste gesturi sunt în realitate mult mai mult: sunt exemple practice a ceea ce înţelepţii yoghini numesc MUDRA-e.
Practicate în toate epocile, pe toate căile spirituale, MUDRA-ele sunt gesturi simbolice prin care exprimăm stări interioare, gesturi specifice de salut, de binecuvântare sau dăruire, ce sunt realizate prin aranjarea precisă a degetelor, a mâinilor şi uneori a întregului trup. Ele produc în fiinţa noastră anumite efecte precise, deoarece ne pun în rezonanţă cu energii benefice din Univers şi astfel ne facilitează intrarea în stări superioare de conştiinţă.
MUDRA-ele influenţează circulaţia suflurilor energetice (PRANA) în fiinţa noastră, atât în timpul activităţilor noastre obişnuite, cât şi în timpul activităţilor spirituale sau  artistice. Datorită proceselor de rezonanţă pe care le declanşează în fiinţa noastră, MUDRA-ele ajută în procesele de vindecare, prin captarea şi canalizarea de energii benefice în zonele afectate, sunt de mare folos în reglarea respiraţiei şi în controlul minţii, facilitând accesul la stări profunde de meditaţie.

Din punct de vedere ezoteric, MUDRA-ele sunt considerate a fi gesturi simbolice, investite cu semnificaţii metafizice, cum sunt cele întâlnite la statuetele anumitor zeităţi, ce ilustrează episoade din legende vedice sau budiste şi ajută la diferenţierea numeroşilor zei şi zeiţe din Panteonul hindus sau budist (de exemplu degetul mare de la mână, care prin natura lui seamănă cu un LINGAM este specific aspectului teribil al lui SHIVA, cel de BHAIRAVA). Ele exprimă de multe ori învăţături profunde, ca în cazul lui Buddha care ţinea în mână o floare în timpul faimosului episod cu MAHAKASHYAPA.

Cu toate că unii dintre noi am simţit în mod direct efectele anumitor MUDRA-e atunci când am realizat meditaţii sau alte procedee yoghine, sunt foarte puţini cei care au avut vreodată şansa să fie iniţiaţi în ştiinţa practică secretă a MUDRA-elor. Există foarte puţine lucrări care tratează acest subiect şi nu există aproape nicio informaţie în legătură cu modul lor de execuţie şi efectele subtile pe care le generează. Operele literare le descriu de cele mai multe ori ca fiind doar nişte gesturi simbolice ce fac referire la evenimente istorice, cu caracter artistic sau religios sau ca mijloace de identificare a divinităţilor în anumite ceremonii religioase, în teatru sau dans.
De exemplu în dansul indian clasic, mâinile şi degetele se mişcă încontinuu, generând astfel o succesiune de MUDRA-e care traduc la modul simbolic povestea pe care artiştii o exprimă prin dans. În această formă de artă atât de expresivă, MUDRA-ele joacă trei roluri: unul estetic, de exprimare artistică, un altul cu valoare energetică, prin dinamizarea anumitor energii ce au impact atât asupra celui care dansează, cât şi asupra celui care priveşte, şi un al treilea rol cu valoare iconografică simbolică, cu trimitere la anumite evenimente istorice sau religioase.
Ezoteric, MUDRA-ele sunt gesturi spirituale învestite cu sensuri metafizice
Unele MUDRA-e, precum MAHAMUDRA, YOGA MUDRA, VIPARITA KARANI MUDRA implică participarea întregului corp. În altele, numite HASTA, sunt folosite doar mâinile, cu degetele aranjate în combinaţii specifice diferite, dinamizându-se în mod aparte şi diferit anumite energii. În MUDRA-ele de tip HASTA, degetele şi mâinile capătă anumite semnificaţii în funcţie de calea spirituală adoptată de către cel care le realizează. Mâna devine un univers în miniatură care reprezintă un sistem cosmologic complex. În budism şi în sistemul YOGA, mâna dreaptă reprezintă Soarele şi mâna stângă reprezintă Luna, corespunzând respectiv cu raţiunea şi meditaţia. În ambele sisteme, budist şi yoghin, degetele sunt asociate cu cele cinci elemente (pământ, apă, foc, aer, eter), dar există diferenţe în ceea ce priveşte elementul căruia îi corespunde fiecare deget.
Puterea efectivă a unei MUDRA-e este dată de efectul ei energetic subtil. Altfel ea rămâne strict de domeniul mental, iar practicantul îi va rata efectul energetic propriu-zis, ce se află dincolo de simbolistica acţiunii. Cu siguranţă că yoghinii, budiştii şi taoiştii din vechime, iniţiaţi în ştiinţa secretă a MUDRA-elor, nu-şi pierdeau timpul cu speculaţii asupra existenţei lunii interioare sau a nectarului interior, a CHAKRA-elor, NADI-urilor sau chiar a existenţei diferitelor tipuri de energii. Ei le-au experimentat în mod direct şi abia după aceea au făcut referire în mod criptic la ele în textele spirituale.
Puţinii iniţiaţi în ştiinţa MUDRA-elor, care le-au practicat în mod constant, consideră învăţătura pe care au primit-o ca fiind o binecuvântare, o folosesc în existenţa lor zilnică, în practica YOGA şi urmăresc să o transmită mai departe, într-un mod divin integrat.
S-a constatat că majoritatea practicanţilor percep aproape imediat efectele MUDRA-elor, în timp ce pentru practicanţii ocazionali efectele pot părea prea „subtile”. De obicei, într-o grupă de 20 de oameni, majoritatea sunt încântaţi după ce realizează pentru prima dată o MUDRA. Alţii îi simt efectele după o perioadă de timp ceva mai lungă, prin senzaţii corporale, mai blânde sau mai intense. Unii pot percepe faptul că atenţia li se îndreaptă în mod spontan spre interior, spre anumite zone ale corpului, alţii constată că mintea lor se goleşte de gânduri, în timp ce la câţiva poate să apară oprirea respiraţiei sau chiar accesul la stări de meditaţie din ce în ce mai profunde.
Unele MUDRA-e yoghine importante care sunt realizate cu mâinile
HASTA MUDRA-ele
În acest articol vom aborda câteva dintre MUDRA-ele care se realizează cu ajutorul mâinilor sau a degetelor (HASTA MUDRA) şi care pot fi experimentate cu uşurinţă de orice fiinţă umană. Există însă multe alte MUDRA-e yoghine care implică utilizarea nu numai a mâinilor, ci şi a trupului, ca de exemplu VIPARITA KARANI MUDRA, YOGA MUDRA, MAHA MUDRA, YONI MUDRA, ce se realizează prin variaţii şi permutări complexe ale poziţiei trupului, mâinilor, concomitent cu ritmarea adecvată a respiraţiei şi cu realizarea anumitor BANDHA-uri (contracţii speciale yoghine). Acestea din urmă trebuie să fie practicate doar sub îndrumarea unui instructor competent; altfel pot să apară unele efecte nedorite, atât de natură subtilă, câte şi fizice. O pregătire adecvată este de asemenea necesară pentru practicarea MUDRA-elor complexe.

O SUGESTIE PRACTICĂ FOARTE IMPORTANTĂ

Dacă cunoaşteţi foarte bine efectul specific al unei anumite MUDRA înainte să o practicaţi, este posibil să vă autosugestionaţi şi să anticipaţi acest efect, fără a mai fi foarte atenţi în conştientizarea efectelor acelei MUDRA-e. Dacă sesizaţi însă ceva care este diferit de efectul pe care-l aşteptaţi, fiinţa dumneavoastră va fi bulversată şi astfel vor apărea îndoieli cu privire la ceea ce experimentaţi. De aceea este indicat să urmăriţi să practicaţi fiecare MUDRA o anumită perioadă de timp, efectuând zilnic între cinci şi zece exerciţii timp de cel puţin 27 de zile şi să scrieţi succint într-un jurnal spiritual ce aţi simţit, înainte de a citi despre efectele ei. În acest fel veţi fi lucizi şi imparţiali şi veţi fi astfel martorul propriului dumneavoastră experiment spiritual, chiar dacă până atunci nu aţi practicat deloc YOGA. Efectele principale ale MUDRA-elor au fost special prezentate în finalul acestui articol, astfel încât să puteţi reveni asupra lor după ce le-aţi realizat şi le-aţi integrat în practica dumneavoastră YOGA, timp de minim 27 de zile.
Pregătirea pentru realizarea HASTA MUDRA-elor 
Abordaţi întotdeauna practica MUDRA-lor cu respect, într-o stare lăuntrică de autotransfigurare. Nu le practicaţi pe fugă sau ocazional. Pregătiţi-vă înainte în mod corect şi în felul acesta eforturile dumneavoastră vor fi cu siguranţă răsplătite.
Unul dintre motivele pentru care ştiinţa MUDRA-elor a rămas în continuare o „ştiinţă secretă” este faptul că ea este un aşa-zis „secret nesecret”. Deşi au fost mereu predate de-a lungul timpului, puţini s-au arătat cu adevărat interesaţi să înveţe despre MUDRA-e şi dintre aceia şi mai puţini le-au practicat. De aceea nu s-a ajuns aproape niciodată să se înţeleagă pe deplin secretele energetice şi spirituale pe care ele le revelează.
Pregătirea unui cadru adecvat 
Găsiţi un loc cât mai liniştit. Realizaţi mai întâi câteva ASANA-e simple pentru a vă relaxa şi pentru a vă deschide lăuntric faţă de energiile subtile benefice (dacă nu sunteţi practicant yoga, realizaţi măcar o relaxare yoghină completă). Apoi vă interiorizaţi, devenind conştienţi în mod gradat de trup, de minte şi de respiraţie. În felul acesta, când veţi realiza MUDRA, veţi sesiza cum aceasta modifică procesul respiraţiei, senzaţia corporală şi veţi percepe efectele pe care le are asupra minţii.
Pregătirea corporală şi reglarea respiraţiei 
În timpul fiecărui set de MUDRA-e, alegeţi o postură şezând care să fie cât mai confortabilă, sau pur şi simplu luaţi loc pe un scaun, cu picioarele aşezate pe podea. Este indicat să aveţi coloana vertebrală dreaptă, capul în prelungirea coloanei vertebrale şi umerii relaxaţi.
Menţineţi aceeaşi postură în timpul fiecărui set de MUDRA-e. În caz contrar, mai ales în timpul fazei iniţiale de învăţare, o modificare a posturii în care executaţi MUDRA-ele vă poate influenţa foarte mult percepţiile corporale, şi astfel este posibil să nu simţiţi foarte clar efectul specific al MUDRA-ei. 
Nu încercaţi să modificaţi sau să influenţaţi în vreun fel respiraţia, lăsaţi-o să curgă în mod firesc şi natural. Nu căutaţi să respiraţi într-un mod anume sau să realizaţi vreo tehnică de PRANAYAMA. Lăsaţi suflul să intre şi să iasă fără ca mintea dumneavoastră să aducă vreo modificare în curgerea lui.
Vom prezenta în articolele următoare exemple din cele patru categorii de MUDRA-e care se realizează numai cu mâinile (HASTA MUDRA-e). Primul set, SHARIRA MUDRA-ele, acţionează asupra trupului. Al doilea set, PRANA NADI MUDRA-ele, acţionează asupra corpului eteric. A treia grupă, MERUDANDA MUDRA-ele, acţionează asupra corpului subtil astral, iar cel de-al patrulea grup, PRANA KRIYA MUDRA-ele acţionează asupra corpului mental.
 
Unele MUDRA-e, precum MAHAMUDRA, YOGA MUDRA, VIPARITA KARANI MUDRA implică participarea întregului corp. În altele, numite HASTA, sunt folosite doar mâinile, cu degetele aranjate în combinaţii specifice diferite, dinamizându-se în mod aparte şi diferit anumite energii. În MUDRA-ele de tip HASTA, degetele şi mâinile capătă anumite semnificaţii în funcţie de calea spirituală adoptată de către cel care le realizează. Mâna devine un univers în miniatură care reprezintă un sistem cosmologic complex. Vom prezenta în acest articol primul set de MUDRA-e, SHARIRA MUDRA, ce acţionează asupra trupului.

SHARIRA MUDRA-ele

Este preferabil să se înceapă şedinţa de practică a MUDRA-elor cu SHARIRA MUDRA-ele (SHARIRA = corp). Aceste MUDRA-e utilizează degetele, braţele precum şi anumite puncte de presopunctură pentru a direcţiona suflul în diferite zone ale toracelui. Ele sunt utilizate pentru a ne pregăti structura fizică să primească cum se cuvine suflul respirator.  Nu vă grăbiţi şi urmăriţi să nu forţaţi niciodată corpul din punct de vedere fizic şi mental atunci când realizaţi o MUDRA. Amintiţi-vă întotdeauna că în practica YOGA postura înseamnă mai mult decât o poziţie fizică, ci şi o atitudine transfiguratoare mentală care, deşi fermă este totuşi plăcută. Aşadar fermi, dar relaxaţi – într-o postură pe care puteţi s-o susţineţi o perioadă mai lungă de timp, atât fizic cât şi mental. Practicaţi fiecare SHARIRA MUDRA între cinci şi şapte minute, pentru a dinamiza astfel traseele energetice înainte de a trece la următoarea MUDRA. În timpul unei şedinţe se poate realiza o singură MUDRA, dar indicat este să se realizeze setul complet de SHARIRA MUDRA-e. Aceasta va facilita apariţia unor senzaţii diferite care vă va permite să conştientizaţi cât mai clar efectul fiecărei MUDRA în parte.


1. KANISHTA SHARIRA MUDRA
Desfaceţi şi apoi depărtaţi cât mai mult degetele mari de celelalte degete şi de palme. Ţineţi însă celelalte degete ale fiecărei mâini întinse şi lipite. Nu permiteţi niciunui deget să se îndoaie în timpul execuţiei acestei MUDRA. Cu palmele întinse şi paralele cu podeaua, apăsaţi apoi ferm degetele arătătoare în părţile laterale ale cutiei toracice, chiar sub coastele fixe, astfel încât degetele mari să ajungă în spate spre coloană, iar vârfurile celorlalte degete să fie îndreptate spre în faţă. Depărtaţi cât mai mult coatele, deoarece aceasta accentuează presiunea degetelor în părţile laterale ale toracelui şi în cavitatea abdominală, în timp ce umerii rămân cât mai relaxaţi. Degetele vor apăsa atunci în peretele abdominal chiar sub coaste, iar degetele mari vor apăsa ferm şi constant spatele. Este important să menţineţi palmele paralele cu solul şi coatele ieşite în afară. Nu permiteţi ca umerii să se ridice sau ca mâinile să iasă din postură (mai ales marginile palmelor şi degetele mici). Relaxaţi-vă în această MUDRA şi menţineţi astfel poziţia timp de cinci sau şapte minute, observând efectele MUDRA-ei asupra respiraţiei, corpului şi minţii.



2. MADHYAMA SHARIRA MUDRA

Localizaţi în prealabil spaţiul gol de sub fiecare braţ. Cu o apăsare fermă plasaţi apoi vârful degetului mare al mâinii stângi în golul de sub braţul stâng şi vârful degetului mare al mâinii drepte în golul de sub braţul drept. Apoi aduceţi palmele paralele cu solul, astfel încât vârfurile degetelor mijlocii ale fiecărei mâini să se atingă pe cât posibil în faţa sternului. Palmele şi degetele rămân atunci întinse, deschise, drepte şi paralele cu solul. Vârfurile degetelor mari apasă uşor dar ferm şi continuu zona de sub braţ, în timp ce marginile interioare ale degetelor mari menţin o apăsare uşoară şi continuă asupra pereţilor laterali şi anteriori ai părţii superioare a toracelui şi asupra sternului. Aduceţi apoi coatele şi antebraţele înainte, având grijă să rămână totuşi paralele cu solul. Nu permiteţi ca mâinile să se lase în jos, în special marginile exterioare ale degetelor mici, şi totodată nu permiteţi coatelor să coboare. Relaxaţi-vă în această MUDRA şi menţineţi astfel postura între cinci şi şapte minute, în timp ce observaţi atent şi detaşat efectele acesteia asupra respiraţiei, corpului şi minţii.



3. JYESHTA SHARIRA MUDRA
Întindeţi braţele în sus şi orientaţi-le deasupra capului. Întindeţi apoi şi deschideţi palmele şi degetele şi depărtaţi la maxim degetele mari. După aceea, îndoiţi-vă braţele către în spate şi aşezaţi apoi palmele deschise pe omoplat. Aplecaţi acum capul uşor în faţă şi apoi apăsaţi-l blând, însă ferm, cu coatele chiar în spatele urechii. În continuare, menţinând atingerea dintre coate şi cap, ridicaţi capul. Menţine-ţi coloana vertebrală cât mai dreaptă şi urmăriţi să aveţi capul drept, în prelungirea coloanei vertebrale. Umerii sunt depărtaţi de urechi iar coatele sunt ridicate şi ţinute în spatele urechilor pe toată durata execuţiei acestei MUDRA-e. Menţineţi astfel o apăsare blândă dar fermă a mâinilor pe umeri şi omoplaţi şi a braţelor pe părţile laterale ale capului. Relaxaţi-vă profund în această MUDRA şi menţineţi postura între cinci şi şapte minute, în timp ce observaţi atent şi detaşat efectele pe care ea îl produce asupra respiraţiei, trupului şi minţii.

4 şi 5. DEERGHASWASA SHARIRA MUDRA

Atingeţi degetele mâinilor între ele şi apăsaţi apoi uşor palmele una pe cealaltă. Întindeţi după aceea degetele mari în faţă (precum turla unei biserici), astfel încât ele să se preseze unul de celălalt, iar vârfurile degetelor mijlocii să se atingă. Apoi îndreptaţi şi împingeţi ferm degetele mari, cât mai departe de palme, astfel încât părţile interioare ale degetelor mari să se atingă între ele. Menţineţi palmele apăsate uşor una pe cealaltă.
  
Atingeţi acum vârfurile întinse ale degetelor mari de zona mijlocul pieptului, şi în acelaşi timp aşezaţivârfurile degetelor mijlocii în gropiţa care se află la baza gâtului. Menţineţi apoi coatele ridicate înainte, astfel încât palmele să se apese ferm între ele, şi totodată urmăriţi să aşezaţi coatele astfel încât să rămână paralele cu solul. Umerii rămân atunci cât mai relaxaţi, coborâţi. Apoi relaxaţi-vă cât mai bine în această MUDRA şi menţineţi postura între cinci şi şapte minute, în timp ce observaţi atent şi detaşat efectele pe care ea le are asupra respiraţiei, trupului şi minţii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu